כיצד לטפל ביעילות בבעיית שליטה בכעסים?

כל אחד מאתנו יודע היטב מהי נקודת הרתיחה שלו ובאיזה מצב לחץ זה קורה. אצל חלק מאתנו זה נובע בגלל טריגרים סביבתיים וחלק מתפוצץ בגלל טריגרים פנימיים. המשותף לכל אלה הוא אובדן שליטה מוחלט על הדרך שבה אנחנו מביעים את הכעס שלנו, כך שזה פוגם בקשרים שלנו עם הסביבה – משפחה, חברים עבודה, רשויות, נותני שירותים או זרים. הסביבה שלנו מורכבת מכל מה שאנחנו בונים מאז הילדות, כולל הרגלים שרכשנו במשפחה ודפוסים שונים של שליטה בכעסים שסיגלנו לעצמנו עם הזמן. כך קורה שאנחנו מסגלים גם התנהגות אוטומטית של תגובה למצבים שונים, וכאשר יש לנו למידה של דפוסים אלימים ואגרסיביים יתר על המידה בזמן התמודדות עם משבר אנחנו גם נמצא אותם מופיעים בטבעיות וביתר קלות גם במצבי כעס מאוחר יותר בחיים, בלי קשר ביניהם.

מה כל כך בעייתי באובדן שליטה על כעסים שמחייב טיפול?

כעס מתפרץ אינו רק בעיה רגשית והתנהגותית שעשויה בסופו של דבר לפגוע בבריאות שלנו ולגרום לנו עייפות, שחיקה, מתח, דיכאון, סטרס ובידוד אנושי. התגובה הבלתי נשלטת שלנו לכעסים תהפוך עם הזמן למאפיין של האישיות שלנו ותשפיע גם על התקשורת שלנו בכלל. זוהי הבעיה שאתה צריך להתמודד כל מי שחי בתקופה שבה ניהול כעסים יעיל ומתון הוא מחויב המציאות, משום שאנשים מצפים להתנהגות אחראית ובוגרת בכל תחום. בעיית שליטה בכעסים עלולה לגרום לנו לאבד את מקום העבודה שלנו, להפסיד לקוחות, לפרק משפחה וליצור דור המשך שאינו יודע לשלוט חרדות ובכעסים שלו, ובכך גם מוסיף לעצמו מצבי לחץ, סימנים לדיכאון, וקושי גדול ליהנות מאיכות החיים שכל אחד יכול ליהנות ממנה לו היה מפרגן לעצמו טיפול עצמי.

כיצד אפשר לפתור ניהול כעסים על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי ?

בשנים האחרונות מתפתחת גישה שונה לפתרון בעיות התנהגות שונות שמציקות לאנשים ברמה שמשבשת את שגרת חייהם וגורמת לירידה ניכרת באיכות החיים. במקרה זה, ברור כי התמודדות עם כעס היא בעיה שיוצאת משליטה אצל אנשים רבים בעידן המודרני, משום שלחצים מכל עבר מפעילים אצלם דפוסי תגובה שאינם מקובלים היום יותר. אין כבר גילויי סלחנות כלפי מי שיוצר סביבה לחוצה בעבודה ומגיב בהתנהגות פוגענית כלפי חברים, ואין יותר הבנה כלפי מי שהמשפחה שלו הפכה לסיר לחץ מבעבע שבו כל בני המשפחה כבר לוקים בדיכאון ובחרדה בגלל בעיה זו. הדרך שבה מנסים להתמודד עם זה היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים, שמוכר גם בשם טיפול CBT. זהו טיפול קוגניטיבי שמציע טיפול בדיכאון וחרדה ללא תרופות או טיפול נפשי ארוך ומתמשך מבלי לגעת בבעיות ההתנהגות ביעילות ולהציע פתרון כאן ועכשיו

מה זה cbt?

במקרים רבים של הפרעות התנהגות כמו לחץ וחרדה או טיפול בכעס, מוצע על ידי מטפל CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמתייחס לתפיסת המציאות של המטופל ולדרך שבה הוא מגיב אליה בגלל המחשבות שלו. מחשבות יוצרות רגשות, ורגשות הם מניע להתנהגות, וכאשר מתייחסים למקור הקוגניטיבי של ההתנהגות ישירות מצליחים להשיג שינוי אפקטיבי יותר מכל צורת טיפול בדיכאון מוכר אחר. זהו טיפול בכעס שמתאים באותה מידה גם לצורך טיפול טבעי בדיכאון וחרדה, על ידי שינוי דפוסי ההתנהגות בעזרת כלים כמו ביופידבק ועוד מגוון כלים התנהגותיים שהמטופל נהנה מהם במפגשים השבועיים שלו. המשותף לכולם הוא זיהוי עיוותים מחשבתיים שמפיקים את התגובה הקשה, ביצוע מטלות שמגבירות אצלו את המוטיבציה בכל הצלחה שהן משיגות, ובכך הוא גם מצליח למדוד את קצב ההתקדמות שלו בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות.

Facebook
Twitter
LinkedIn
ד״ר עפר בר נחום

ד״ר עפר בר נחום

בעל דוקטורט פסיכותרפיה מאוניברסיטת אטלנטיק בארה"ב, תואר שני עם התמחות בהתנהגות צרכנים ותואר ראשון עם התמחות במדעי ההתנהגות. עוסק בתחום זה מאז שנת 2002 ובעל קליניקה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. אני מציע לכם ניסיון רב וידע מקצועי בטיפול במגוון בעיות התנהגות המקשות על חייכם, זמינות 24/7, טיפול ממוקד וקצר מועד ושינוי ניכר ומוכח באיכות החיים ע״י טיפול בשיטת cbt
מוזמנים להתקשר אלי ישירות 054-6258872 או להשאיר פרטים

דילוג לתוכן