מהו לחץ? מהי אותה חוויה רגשית המוגדרת כלחץ וכיצד היא נגרמת? תחושת לחץ או דחק (stress) מבטאת מצב של חוסר איזון במהלכה חווה אדם חרדה, פחד, דכאון ותגובות פיזיולוגיות כגון דופק מהיר, הזעת יתר ועוד ברמה המידית, אך בהחלט תיתכן השפעה ארוכת טווח על הגוף שתבוא לידי ביטוי במחלות כגון סכרת, לחץ דם גבוה, השמנה, החלשות של המערכת החיסונית ועוד. מסיבות אלה חשוב לאבחן אדם הסובל מהתופעה ולאפשר לו להתמודד אתה. התמודדות עם לחץ שיטות הרגעה ופיתוח מנגנוני הגנה הינם נושא הדיון במאמר זה.

התמודדות עם לחץ מנגנוני הגנה

מנגנוני ההגנה של האדם מגיבים אינסטינקטיבית למצבי דחק הן במישור הפיזי והן במישור הנפשי, היות ומצב ממושך של לחץ נחשב לבלתי נסבל. התמודדות עם מצב לחץ הנוצר מאיום פיזי כלשהו כגון שריפה, טביעה, מתקפה של אדם אחר או בעל חיים מעוררת תגובת בריחה, תגובה מידית וספונטנית שאינה זקוקה לתכנון מראש. איום נפשי, במיוחד אם מדובר באיום ממושך, מעורר את מנגנוני ההגנה הנפשיים שלנו אך אלה נחשבים למורכבים יותר ועשויים לגרום לאדם הנמצא בעמדת התגוננות לראות את המציאות באור טיפה מעוות ולטווח הארוך לא מדובר בפתרון מועיל למצב הדחק.

מנגנוני הגנה נפשיים המופעלים בעקבות איום מתמשך, כגון התעללות ממושכת (נפשית או פיזית) למשל, עלולים להביא לשחיקה פיזיולוגית של מערכות בגוף ולבוא לידי ביטוי כירידה במערכת החיסונית, בעיות בתפקוד הלב, ונפשית – לגרום להתקפי חרדה, דכאון, תחושות של חוסר אונים וייאוש שעלולים לגרור את האדם שבמצוקה למצוא פתרונות מזיקים בפני עצמם כגון התמכרות לסמים או אלכוהול. התמודדות עם לחץ מנגנוני הגנה הרי אסון…

דרכי התמודדות עם לחץ

אנו כבר יודעים שידע הוא כוח ותחושת כוח מפחיתה חרדה ולחץ. היות שכך, דרכי התמודדות עם לחץ נשענות תחילה על מידע ובהמשך על פתרונות נוספים. כאשר ברור לנו מהו האיום העומד מולנו הדרך הטובה ביותר להתמודד אתו היא להבין במה מדובר, לרדת לעומק הקשיים הצפויים ולחשוב על תכנית התמודדות מול האיום. הדבר מקנה תחושת שליטה ומפחית תחושות דחק וחרדה.

ברגע שהושגה תחושת שליטה ואפילו חלקית, ניתן לבצע הערכה מחדש של הסיטואציה ולחשוב על פתרונות אפשריים. במקביל ניתן להיכנס לרגיעה גופנית על ידי הרפיה בעזרת מדיטציה, נשימות או היפנוזה, מה שתורם לרגיעה נפשית ומפחית תחושות או מחשבות שליליות. בניגוד לרגיעה, ניתן גם לבצע פעילות גופנית מעוררת שתורמת לתחושת חיוניות ואופטימיות.

 כמובן קיים גם הטיפול התרופתי, שבכוחו לפתור את בעיית החרדה או הדיכאון אך לטווח הארוך מדובר בתרופות עם תופעות לוואי כגון עייפות, ישנוניות ואפילו התמכרות.

התמודדות עם לחץ שיטות הרגעה הוא נושא חשוב תמיד ובמיוחד בתקופתנו עמוסת האתגרים, הלחצים, הגירויים והסכנות האורבות מכל עבר.

דילוג לתוכן